Werk & Projecten

My shy colors skipping into my room - Balthazar Glotain

In samenwerking met mimer Balthazar Glotain ontwierp ik een ruimte die het volume van de speelplek voelbaar maakte ten opzichte van een mens.

Het publiek, de ervarende, zat op een smalle tribune in een smalle gang van gordijnen, aan het einde van de gang was een deel van de ruimte in een kader zichtbaar.

Beide gordijnen schoven in de transitie naar deel twee traag open tot voorbij het publiek, waardoor de tribune met het publiek 'naakt' in de lege ruimte kwam te staan, evenals de performer (Balthazar).

Van deze voorstelling maakten we een versie voor studio met zwarte ondoorzichtige gordijnen, en een versie voor Frascati met lichte, doorzichtige, kleurige gordijnen.

NICHE - GROEP HORIZON 2022
Een houten gebouw in de branding waarin het publiek plaats neemt samen met het binnengolvende water. Een kader voor de beweging van het water.

Foto: Robert van der Ree

NICHE - GROEP HORIZON 2022
Publiek komt aan bij het gebouw.

Foto: Robert van der Ree

NICHE - GROEP HORIZON 2022
Publiek in het gebouw.

Foto: Robert van der Ree

DEINING - COLLECTIEF ZURØCK 2022
Een ode aan het vrije bewegen. Voorstelling op en met Zeilschip de Vrijbuiter.
Foto:  Drone Vladdie de Koning

SENSE - Catoo Lustig, Wybe de Haan, Emre Varlik

SENSE is een immersief onderzoek naar de interne beweging van prikkelverwerking. Hoe komt de wereld tot je? Hoe verwerkt je lichaam de wereld? En hoe blijft de ons bekende wereld ons misschien steeds zo vullen dat er voor diepe verwerking weinig ruimte overblijft?

De ruimte van SENSE zoekt de spanning op tussen een gevende wereld en leegte. 

De ervarende, het publiek, nam plaats op 3 grote kantelbare banken. Na een binnenkomst in een flink gevulde wereld wordt het publiek in het volledig duister en een enorme stilte naar achter gekanteld. Langzaam opende zich een droom wereld die enkel in de toeschouwer bestond. Door een tekort aan input als contrast op de eerdere sequentie begint misschien de ervaarbare verwerking van die prikkels...

Aan het einde opent de ruimte naar het daglicht. Het vullende licht en de informatiedragers staan uit. Het houten staketsel blijft over als een ruïne, ongevuld, rustig, loom. Ik vond dat zelf een enorm ontroerend beeld. De uit functie gehaalde constructie, de restanten van de drukte nu in een serene loomheid.

Foto's: Robert van der Ree

DEINING - COLLECTIEF ZURØCK 2022
Een ode aan het vrije bewegen. Voorstelling op en met Zeilschip de Vrijbuiter.
Foto:  Drone Vladdie de Koning 

CALL FOR BODIES - JAARGROEP SCE3 2022
Onderzoek naar lichaam, waar eindigt mijn en begint jouw lichaam? Waar begint de ruimte? Wat is aanraking? Met een voor de gelegenheid opgericht collectief van 6 scenografen ontwikkelde we een 'Consentfull Playroom'.

Foto: Robert van der Ree

CALL FOR BODIES - JAARGROEP SCE3 2022
Onderzoek naar lichaam, waar eindigt mijn en begint jouw lichaam? Waar begint de ruimte? Wat is aanraking? Met een voor de gelegenheid opgericht collectief van 6 scenografen ontwikkelde we een 'Consentfull Playroom'.

Foto: Robert van der Ree

 CALL FOR BODIES - JAARGROEP SCE3 2022
Onderzoek naar lichaam, waar eindigt mijn en begint jouw lichaam? Waar begint de ruimte? Wat is aanraking? Met een voor de gelegenheid opgericht collectief van 6 scenografen ontwikkelde we een 'Consentfull Playroom'.

Foto: Robert van der Ree 

MELANCHOLISCH MANIFEST: LEEG - NADINE FEBRANOF, JELA NIEUWSTRATEN, SAM DE ZEEUW, CRISTEL VAN KUIK, WYBE DE HAAN 2022
Een tribune op drie meter hoogte met een heel klein langwerpig kader waardoor een enorme, diepe, pikdonkere ruimte ingekeken kon worden. In die ruimte ontstond langzaam iets zichtbaars, of is het een waarnemingsfout?
Een zoeken naar de fysieke ervaring van het kwijtraken van een gebeurtenis uit het verleden, een herinnering.

Foto: Robert van der Ree

MELANCHOLISCH MANIFEST: LEEG 2022
Een vorm ver weg in de diepte ontstaat.

Foto: Robert van der Ree

MELANCHOLISCH MANIFEST: LEEG 2022
Slotakkoord, een doek wordt tussen het publiek en de gebeurtenis getakeld, langzaam licht het op, ervarende en ontluikende wereld zijn van elkaar gescheiden.

Foto: Robert van der Ree

MELANCHOLISCH MANIFEST: LEEG 2022
Achter de schermen. Werking.

Foto: Robert van der Ree

UNDERGROUND - MEGHAN&MHER 2022
Tragicomedie. 
Ruimte: Een grote huiskamer van doeken en een achterwand waarin het publiek op een eiland in de ruimte plaatsneemt. De tribune staat als het ware middenin de kamer op een verhoging van 40 centimeter. Zo kijkt het publiek vanuit droomperspectief de ruimte in. 

Fotograaf: onbekend

UNDERGROUND - MEGHAN&MHER 2022
Ontwerp en principe van tribune op verhoogd eiland in de ruimte. De ruimte kent een verlaagd plafond, daardoor zit het publiek ongewoon dicht bij het plafond van de ruimte.

DWAALSPOOR 2021
Festival voor muziek, theater, installaties.

"Initiatiefnemers, ruimtelijk vormgevers en curatoren van DWAALSPOOR Wybe de Haan en Flore van Sparrentak zijn opzoek naar de overgang tussen de ons bekende wereld, en de wervelende, ontroerende, bevragende wereld van concerten, voorstellingen en installaties. “Door actief de beweging naar de verschillende voorstellingen, concerten en installaties vorm te geven, als een fysieke inleiding, hopen we de bezoeker te openen voor ‘totaal ervaren’.” “Ook door het consistent doorvoeren van een sensorische vormgeving in de hele wereld van DWAALSPOOR zal je als bezoeker langzaam in het festival ondergedompeld raken.” 
Foto: Eva Groenendijk (Concert: Jan Modaal)

DWAALSPOOR 2021
Bij DWAALSPOOR was ik samen met Flore van Sparrentak initiatiefnemer, ontwerper en curator. In dat laatste gebied werkten we vooral als samenbrenger van verschillende kunstenaars welke daarna een reactie op de ruimte vormgaven. 
Werken op foto zijn van: Ernst Norbert (De Deur, geel frame in linkerhelft foto) en Daniel Zeeland (bundel licht op architectuur)

Foto: Eva Groenendijk

DWAALSPOOR 2021
Ontwerp render. Door de fabriekshal waar het festival plaatsvond liepen verschillende ervaringsroutes als fysieke inleiding op de beleving (concert, voorstelling, installatie) aan het einde van de route. Deze routes waren gemarkeerd met gele lijnen op de vloer.

Render: Wybe de Haan

DWAALSPOOR 2022
Overview.

Foto: eigen

OP DE VERJAARDAG VAN DE TIJD V2 - COLLECTIEF ZURØCK 2021
Voorstelling die het onontkoombaar doorgaand voorkomen van de tijd bevraagd. Het publiek nam plaats in een grote blauwe 'binnentuin' aan terrastafeltjes en vierde daar de verjaardag van de tijd. Het publiek legde bij binnenkomst een individuele tocht door een twaalf meter lange container-tunnel af. De eerste daad in de tijd is van de toeschouwer zelf.

Foto: Marc Machielse

OP DE VERJAARDAG VAN DE TIJD V2 - COLLECTIEF ZURØCK 2021
Publiekopstelling.

Film still: Lars van der Ploeg

 

OP DE VERJAARDAG VAN DE TIJD V2 - COLLECTIEF ZURØCK 2021 

Frame of portaal voor gebeurtenissen.

Foto: Laurens van Dijk

DEEP DARK BLUE - JELA NIEUWSTRATEN, KOEN FISCHER, AGNESE KUMPINA 2021
Een wind, warmte en licht compositie. De toeschouwer wandelt alleen door een steeds donkerder wordende spiraal. In het midden vindt die een ligstoel, daarin neemt die plaats en sluit diens ogen. Door middel van zes ventilatoren en negen parlampen gaat de toeschouwer met gesloten ogen op reis door een roodgekleurd landschap van windveranderingen en warmte. Wanneer de lichten uitgaan laten ze een diep blauwe afdruk achter in de waarneming van de toeschouwer,  dan nemen de wind en de kou je mee de diepte in.

Foto: Robert van der Ree

DAARHEEN - FESTIVAL DÆR 2021
Vertraagde audiowandeling door de Zeeuwse polder als alternatief voor jaarlijks Festival DÆR wat om bekende redenen niet door kon gaan.
De route vormde in vertraging een kader voor de omgeving. Op de route vond men verschillende installaties.

DAARHEEN - FESTIVAL DÆR 2021
Installatie LATVIAN SKY als onderdeel van de wandeling.

LATVIAN SKY - MERVE YILDIS, PAULA BLOMA, WYBE DE HAAN 2021
Een witte ruimte met in het plafond een projectie via een live verbinding met de lucht in Letland. Al het licht in de ruimte is afkomstig van de projectie.

LATVIAN SKY - MERVE YILDIS, PAULA BLOMA, WYBE DE HAAN 2021
Uitgang naar een ruimte met goed zicht op de Nederlandse lucht.

CASUS ONTWERP: OUT OF THE BLUE 2021
Ontwerp voor grote zaal. Massieve ruimte die meer en meer begint te kieren totdat deze met een grote zwaai openbreekt naar een eindeloos ogende kleurruimte.
Nieuwsgierigheid naar toch, wind die zich ergens doorheen wurmt en de spanning die daarbij hoort.

Render: Wybe de Haan

 CASUS ONTWERP: OUT OF THE BLUE 2021
Ruimte in gesloten toestand.

 CASUS ONTWERP: OUT OF THE BLUE 2021
Bauprobe, testopstelling. Ruimte gesloten.

 CASUS ONTWERP: OUT OF THE BLUE 2021
Bauprobe, testopstelling. Eerste kier ontstaat.

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

FOSFOR COSTUME - WYBE DE HAAN, CLARA OTTIGNON 2021
Een kostuum dat in zichtbaarheid wordt opgebouwd vanuit omstandigheden van de ruimte. In dit geval licht.
FOSFOR COSTUME is een doorwerking op WENDING, vanuit een onderzoek naar hoe een de wereld via onze zintuigen ons zijnsvorm mede bepaald, perspectief. 

CLUB PURCELL - OPERA FORWARD FESTIVAL 2021
Online opera over hoe een eigen verhaal abstraheert en vervormd als iemand er mee aan de haal gaat. 
Geprobeerd is om de ruimte steeds een in de locatie geprojecteerde wereld te laten zijn, die steeds meer abstraheert.
Nog te bekijken op www.club-purcell.nl

 

CLUB PURCELL - OPERA FORWARD FESTIVAL 2021
Ontwerp tekening eind scène.
Nog te bekijken op www.club-purcell.nl 

WENDING - AUTONOOM 2020
Achter een deur bevindt zich een lange gang van grijze dekens. De toeschouwer neemt plaats, de deuren sluiten en in 8,45 minuten wordt het langzaam donker, begint het harder te waaien en wordt het al aanwezige geluid harder. Een onderzoek naar hoe traag een verandering moet gaan om die tegelijk op te laten lopen met het gewenningsproces van je lichaam, waardoor je de verandering niet merkt.

Foto: Robert van der Ree

 WENDING - AUTONOOM 2020
Het begint steeds harder te waaien in de ruimte.

Foto: Robert van der Ree 

 WENDING - AUTONOOM 2020
Aan het einde wordt de rechter wand in één beweging weggetrokken. De ruimte waaraan je hebt mogen wennen wordt ineens veel groter.

Foto: Robert van der Ree 

OP DE VERJAARDAG VAN DE TIJD V1 - COLLECTIEF ZURØCK 2020
In de zomer van 2020 resideerde Collectief Zurøck op een boerderij, daar maakten we de filmische voorstelling OP DE VERJAARDAG VAN DE TIJD, een mythische wereld waarin de tijd in opvallend hiërarchische wijze tot ons spreekt.

OP DE VERJAARDAG VAN DE TIJD V1 - COLLECTIEF ZURØCK 2020
Opkomst één van de genodigden op de verjaardag.

HAPPY DAY SIMULATOR - AUTONOOM 2020
Online eenpersoonservaring waar de toeschouwer invloed heeft op de de weersomstandigheden in de werkelijkheid op het scherm. Wind, zon, regen. Via een live verbinding kunnen ze antwoorden op vragen over hun perfecte dag. Op een zeker moment neemt het systeem zelf de touwtjes in handen, de macht wordt je ontnomen, het regent dat het giet, een boom wordt omgezaagd en beland midden in beeld bovenop de bouwhekken, een parasol vliegt voorbij.

Registratie: https://www.dropbox.com/s/n8eva5hygynwqni/Happy%20Day%20Simulator%20%28Rita%20%26%20Jette%29.mp4?dl=0

STALLERHOF 2019
Voor het stuk Stallerhof van Kreutz ontwierp ik in het eerste jaar van de opleiding Scenografie in Amsterdam een houten ruimte in beweging. Gordijnen in het houten staketsel vormden verschillende ruimtes. Een houten rad van drie (!) meter doorsnee met daaraan gigantische trouwjurken draaide lome rondjes boven het decor, achterin de ruimte draaide een wasmolen met witte kleding in tegenovergestelde richting. Daar was de kermis.

Foto: eigen

HET CIRCUS VAN DE MENS - COLLECTIEF ZURØCK 2019
Muzikale en beeldende locatie productie. Nederlandstalige liedteksten over de mens, te beginnen bij: waar bestaan we eigenlijk uit?
Deze voorstelling ontstond vanuit een tweeweeks op locatie verblijven, langs de loodsenhaven in Vlissingen. De ruimte en de beelden ontstonden intuïtief en vanuit materiaalproeven. Nu terugkijkend zou ik dit een poëtische ruimte noemen.

HET CIRCUS VAN DE MENS - COLLECTIEF ZURØCK 2019